Πανόρμου - 40, Αμπελόκηποι Αθήνα, ΤΚ. 11523

Πρόληψη και ΕνημέρωσηΆρθρα σχετικά με θέματα πρόληψης της υγείας

Χοληστερίνη Τι μπορώ να κάνω χωρίς να πάρουμε φάρμακα

Πόσο είναι η χοληστερίνη μου?

Αυτή είναι η πλεόν συχνή πρώτη ερώτηση που δεχόμαστε όταν κάποιος έρχεται να παραλάβει τα αποτελέσματα των εξετάσεων αίματος. Όμως είναι δικαιολογημένη αυτή η αγωνία που εκφράζει ο κόσμος για τα επίπεδα της χοληστερίνης του? Είναι μια μέτρηση ελαφρά ανεβασμένη (π.χ..230) άξια ανησυχίας και άμεσης φαρμακευτικής αντιμετώπισης ?

cumedicus_xolisterini_2

Να τονίσουμε πως η χοληστερίνη είναι μία ουσία που δεν την βρίσκουμε μόνο μέσω της διατροφής στα ζωικά λιπαρά, αλλά την παράγει σταθερά και ο ίδιος ο οργανισμός, γιατί είναι απολύτως απαραίτητη για την ζωή. Χρησιμοποιείται σαν πρόδρομο μόριο, για την κατασκευή πλήθους ορμονών, αλλά και για την κατασκευή του κυτταροσκελετού όλων των κυττάρων. Η αναγκαιότητα της στην οργανισμό φαίνεται χαρακτηριστικά σε περιπτώσεις όπου πολύ χαμηλές τιμές της ( <100) γίνονται αντιληπτές με νευρολογικά προβλήματα (αποσταθεροποίηση του κυτταροσκελετού των νευρικών κυττάρων), αλλά και με πιθανή πτώση βασικών σεξουαλικών ορμονών.

Κατά την εκτίμηση μου, η αναφερόμενη επικινδυνότητά της χοληστερίνης στα καρδιαγγειακά νοσήματα, έχει υπερεκτιμηθεί. Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως πλήθος μελετών και συμπερασμάτων που είναι διαδεδομένα στο ευρύ κοινό, έχουν εξαχθεί :

  •  από εργασίες με την υποστήριξη μεγάλων φαρμακευτικών εταιριών
  • σε πληθυσμούς του εξωτερικού ( όχι αποκλειστικά λευκοί Ευρωπαίοι) και με διαφορετικές διατροφικές συνήθειες

Σαφώς και η χοληστερίνη χρησιμοποιείται ως δείκτης εκτίμησης κινδύνου καρδιαγγειακών επεισοδίων. Όμως η εκτίμηση αυτή, πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από τον θεράποντα ιατρό και με την συναξιολόγηση πλήθους άλλων παραγόντων και εξετάσεων, όπως έχω αναφέρει ενδεικτικά και σε άλλο άρθρο.

cumedicus_xolisterini_3

Το να κρατάμε την χοληστερίνη μας σε ελεγχόμενα επίπεδα είναι σίγουρα επιθυμητό. Αυτό μπορεί να γίνει στις περισσότερες των περιπτώσεων χωρίς φάρμακα, με απλό και ευχάριστο τρόπο. Έχουμε στο εργαστήριο χαρακτηριστικό παράδειγμα γυναίκας σε εμμηνόπαυση (μετά την εμμηνόπαυση η χοληστερίνη αυξάνει 25-30% περίπου) που με πολύ εύκολη προσαρμογή στο διαιτολόγιο της, έριξε την χοληστερίνη της σε ένα 6-μηνο από το “τρομακτικό” 328 στο ανεκτό επίπεδο του 228!

Τα μεγάλα ΟΧΙ σε παράγοντες που απορυθμίζουν την χοληστερίνη:
  • Ζωικά Λιπαρά. Εάν καταναλώνετε τυριά, περιορίστε τα !Eίναι οι πλέον πλούσιες τροφές σε χοληστερίνη. Προτιμήστε δε αυτά με χαμηλά λιπαρά (cottage, κατίκι). Προσοχή στην φέτα που έχει τουλάχιστον 35% λιπαρά, αλλά και στα περισσότερα κίτρινα που είναι τουλάχιστον 50% σε λιπαρά! Αντικαταστήστε επίσης τα λιπαρά κρέατα (λουκάνικα, παϊδάκια, σουβλάκια, ζαμπόν κ.λ.π.) με κρέατα χαμηλά σε λιπαρά (ψαρονέφρι, λευκά καθαρισμένα κρέατα, μοσχαρίσιο φιλέτο)
  •  Κάπνισμα. Το κάπνισμα χαλάει τον αθηρωματικό δείκτη, μειώνοντας την χρήσιμη – καλή HDL χοληστερίνη και αυξάνοντας την βλαπτική LDL χοληστερίνη καθώς και την ολική χοληστερίνη. Περαιτέρω οξειδώνει την βλαπτική LDL χοληστερίνη που απορροφάται από τα επιθήλια των αγγείων, και σχηματίζει αθηρωματικές πλάκες. Για τον λόγο αυτό ένα “κακό” νούμερο της LDL σε καπνιστή, ισοδυναμεί με ένα πολύ “χειρότερο” σε μη καπνιστή!
  • ​trans λιπαρά. Οι μαργαρίνες, τα βούτυρα και γενικώς τα υδρογονωμένα φυτικά λιπαρά (π.χ. σε συσκευασμένα πατατάκια και αρτοσκευάσματα), μπορεί να μην επηρεάζουν άμεσα την χοληστερίνη αφού στην πλειονότητά τους είναι φυτικά, είναι όμως τα πλέον ύποπτα λιπαρά (ίσως και πολύ περισσότερο από την υψηλή χοληστερίνη) για τα καρδιαγγειακά νοσήματα.
Τα μεγάλα ΝΑΙ για την βέλτιστη φυσική ρύθμιση της χοληστερίνης :
  • Άσκηση 45 λεπτά την ημέρα ρυθμίζουν τα επίπεδα της χοληστερίνης χαμηλώνοντας τα επίπεδα της ολικής και της LDL, και αυξάνοντας τα επίπεδα της καλής HDL.
  • ​Ω-3 λιπαρά οξέα – Ψαρόλαδα με αντιφλεγμονώδη, αντιαθηρωματική και αντιχοληστερινική δράση. Βάλτε στο εβδομαδιαίο διαιτολόγιό σας σαρδέλες, σκουμπρί, γαύρο, και κολιό που είναι τα ψάρια με τα περισσότερα Ω-3 λιπαρά (όχι τηγανισμένα!). Πλούσιος σε λιπαρά είναι και ο σολομός αν και…ιχθυοτροφείου. Από τις φυτικές πηγές των Ω-3 λιπαρών, οι πλέον πλούσιες είναι ο λιναρόσπορος, τα καρύδια, τα αμύγδαλα και τα φιστίκια
  •  Αντιοξειδωτικές τροφές και φρούτα που προστατεύουν την οξείδωση της LDL χοληστερίνης και την καθιστούν αθηρωματογόνο και επικίνδυνη (πράσινες σαλάτες, ρόδια, μούρα και ειδικά τα Blue berries)
  • Τρόφιμα που ρυθμίζουν την HDL Goji Berry, ντομάτες, πλιγούρι βρώμης, ελαιόλαδο.

cumedicus_xolisterini_7

Διαγνωστικό Εργαστήριο Βιοπαθολογίας Μικροβιολογικό Γονιδιακής DNA – Υπερήχων – Ιατρεία

Κλινικός Βιοχημικός Ι. Γρατσίας – Μικροβιολόγος Ι. Κατσαβοχρήστος – Ακτινοδιαγνώστης Σ. Αλαγιάννης

Καρδιολόγος Α. Καστανάς – Νευρολόγος Γ. Καραγεώργης – Ουρολόγος Κ. Ψύλλιας

Εξετάσεις αίματος neoscreen με πιστοποίηση ISO 9001:2018

Ήθος στην ΒιοΪατρική επιστήμη.

Κλείστε Ραντεβού για εξετάσεις μέσω Doctor Αny Τime     Αξιολόγηση / Review